Pažink pelkę
Lietuvoje pelkės skirstomos į tris tipus: aukštapelkes, tarpinio tipo ir žemapelkes. Kiekviena iš jų pasižymi savita raida ir reikšme žmogui. Mokiniai išmoks atskirti visų trijų tipų pelkes, jų būdingą augaliją, susipažins su pelkėtyrininko, hidrologo, geologo, biologo profesijomis, kurių kiekviena turi vis kitokį priėjimą prie šios gamtinės buveinės. Bet pelkės kartu svarbios ir kaip istorinis objektas, nes viskas, kas į jas papuola – ar tai medžio žiedadulkė, ar žmonių veiklos daiktai – tūkstantmečiams užkonservuojama ir tampa prieinama ateities tyrinėtojams. Edukacinė programa vykdoma šiltuoju metų laiku, todėl mokiniai galės basomis pavaikščioti po aukštapelkę, pajusti pelkę savo kojomis, įsitikinti, kad tai labai maloni vieta tyrinėti gamtą. Vaikai susipažins su skirtingų pelkių augalija, fizikinėmis ir cheminėmis savybėmis, kraštotyrine medžiaga. Edukacinei programai pasirenkamos arčiausiai mokyklos esančios pelkės (telmologiniai draustiniai, rezervatai, užpelkėję ežerai ir pan.), kurių atrinkimu ir lankymosi leidimais pasirūpins pats lektorius. Į pelkes bus vykstama mokyklos autobusiuku. Ekspedicijos metu vaikai prisidės prie pelkių gamtinio ir kraštotyrinio ištirtumo, padės skleisti pozityvų požiūrį apie pelkes.
Programos lektorius – gamtininkas Andrejus Gaidamavičius, Lietuvos geologų sąjungos narys, turintis didelę patirtį pelkių tyrinėjime, apie tai paskelbęs keletą mokslinių publikacijų tarptautiniuose mokslo žurnaluose. Pagal pelkių nuosėdas detaliai ištyrė Labanoro girios raidą, vykusią per pastaruosius 12 500 metų. Taigi šios edukacinės programos metu vaikams bus stengiamasi suformuoti kuo platesnį požiūrį apie pelkes – nuo Raudonosios Knygos rūšių pagrindinės buveinės iki gamtos istorijos bibliotekos, kurioje užfiksuojama viskas, kas vyko pelke virtusio ežero apylinkėse tūkstantmečių bėgyje. Vaikai išmoks atskirti skirtingų pelkių tipus, susipažins su jų turtais, reikšme ekosistemai ir žmonių gyvenamajai aplinkai. Edukacinę programą sudaro ekspedicija po mokyklai artimiausią aukštapelkę, žemapelkę ir tarpinio tipo pelkę, kurias parenka lektorius. Į šias pelkes vykstama mokyklos transportu, dviračiais ar pėsčiomis (jei arti).